UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.

IndexZoekenRegistrerenInloggen

Deel | 

De slag van Mauta:

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin

Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

BerichtOnderwerp: De slag van Mauta:   di jan 15, 2013 8:24 am

In dit jaar stuurde de profeet [صلى الله عليه وسلم] drieduizend moslims naar Mauta dichtbij Maan [een stad ten zuiden van Jordanië] wat te toentertijd bij het Romeinse Rijk hoorde. Het was de sterkste strijdkracht die tot nu toe werd uitgezonden, en een groot aantal leidinggevende metgezellen wilden meedoen in deze strijd. Maar de profeet [صلى الله عليه وسلم] gaf de leiding aan zijn bevrijde slaaf Zayd ibn Al-Haritha [رضي الله عنه]. Abdullah ibn ‘Omar heeft overgeleverd: “Allah’s boodschapper wees Zayd ibn Al-Haritha aan als leider van het leger gedurende de strijd bij Mauta en zei: ‘Als Zayd gedood wordt neemt Ja’far zijn positie in, en als Ja’far wordt gedood moet Abdullah ibn Rawaha zijn positie innemen…” [Sahih Al-Boekhari]

Het leger moest een lange en zware reis ondernemen en zij moesten de vijand van het sterkste rijk van de wereld tegemoet treden. Hercules, de keizer van het Romeinse Rijk wachtte hen op met 100.000 man. De moslims bivakkeerden 2 dagen in Maan om deze situatie te overdenken. Abdullah ibn Rawaha [رضي الله عنه] gaf een hartstochtelijke toespraak om zijn broeders moed in te praten. Hij zei: “We vechten niet tegen de vijand op basis van onze sterkte in aantal of onze kracht; we bevechten hen met onze religie die we hebben gekregen van Allah. Dus kom, we zullen zeker overwinnaars zijn, of we winnen of we worden gedood..”

Overgeleverd door Anas ibn Malik [رضي الله عنه]: “De profeet had de mensen ingelicht over het martelaarschap van Zayd, Ja’far en ibn Rawaha voordat het nieuws over hun dood hen bereikte. De profeet zei: “Zayd nam de vlag [als leider van het leger] en werd gedood, toen nam Ja’far het en werd gedood, en toen nam ibn Rawaha het en werd gedood.” Op dat moment waren de ogen van de profeet gevuld met tranen. Hij voegde er aan toe: “Toen werd de vlag genomen door een Zwaard tussen de Zwaarden van Allah: Khalid ibn Al-Waleed, en Allah maakte hen [de moslims] overwinnaars.” [Sahih Al-Boekhari]
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://ummatun-wahida.1forum.biz

De slag van Mauta:
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Mohamed salla Allah alayhi wasalam :: Het Leven van de profeet Mohammad [صلى الله عليه وسلم]-
Ga naar: