UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin
Ummatun_wahida


Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran? Empty
BerichtOnderwerp: Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran?   Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran? Emptydi jan 15, 2013 8:58 am

Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran? Kaligrafibesmele005


Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran? En waarom moeten we een specifieke wetschool volgen?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

De eerste vraag kan vreemd en verrassend overkomen op toegewijde en praktiserende moslims. Hoe kan iets dat zo duidelijk tot de basis van de Islam behoort, onderwerp worden van discussie en debat? Maar aangezien de vraag is gesteld, zullen wij met de Wil van Allah, de principes en fundamenten van het belang van de Soennah uiteenzetten. Door dit te doen zullen we tevens de twijfelaars en de afgedwaalde groep, die zichzelf “Koranieten” noemt, weerleggen. Met de Wil van Allah, zal dit iedereen helpen die de waarheid hierover wil weten.

Het bewijs van het belang van de Soennah.

1. De Koran spreekt over het belang van de Soennah, bijvoorbeeld:

a. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Wie de Boodschapper gehoorzaamt, hij gehoorzaamt waarlijk Allah.”
(Soerat an-Nisaa’: 80)


Allah beschrijft de gehoorzaamheid aan de Profeet (vrede zij met hem) als een onderdeel van de gehoorzaamheid aan Hem. Daarna maakte Hij een verbinding tussen de gehoorzaamheid aan Hem en de gehoorzaamheid aan de Profeet (vrede zij met hem) (interpretatie van de betekenis):

“O jullie gelovigen, gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de Boodschapper.”
(Soerat an-Nisaa’: 59)


b. Allah waarschuwt ons niet tegen de Profeet (vrede zij met hem) in te gaan en verklaart dat degene die hem (vrede zij met hem) ongehoorzaam is, gedoemd zal zijn tot de eeuwige Hel. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Laat degenen die zijn bevel ongehoorzaam zijn er voor uitkijken dat een beproeving hen treft of een pijnlijke bestraffing.”
(Soerat an-Noer: 63)


c. Allah heeft gehoorzaamheid aan Zijn Profeet tot een religieuze plicht gemaakt. Hem tegenwerken en je tegen hem verzetten is een teken van hypocrisie. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“Neen, bij jouw Heer! Zij geloven niet (in Allah) totdat zij jou (O Mohammed) laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig.”
(Soerat an-Nisaa’: 65)

d. Allah heeft Zijn dienaren bevolen gehoor te geven aan Hem en Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) (interpretatie van de betekenis):

“O jullie die geloven, geeft gehoor aan Allah en aan de Boodschapper wanneer hij jullie oproept tot wat jullie leven geeft.”
(Soerat al-Anfaal: 24)


e. Allah heeft Zijn dienaren bevolen al hun geschillen voor te leggen aan hem (vrede zij met hem) (interpretatie van de betekenis):

“Als jullie over iets van mening verschillen, legt het dan voor aan Allah en de Boodschapper.”
(Soerat an-Nisaa’: 59)


2. De Soennah zelf wijst ook op het belang van de Soennah. Bijvoorbeeld:

a. Aboe Raafic en anderen hebben overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Er komt een tijd dat een verzadigde man achteroverleunend zit op zijn ligstoel en bij het horen van mijn bevelen of verboden zegt: “Ik accepteer dit niet, we vinden niets van dit in het Boek van Allah.”
(at-Tirmidhi)


b. Al-cIrbaad ibn Saariyah (moge Allah weltevreden met hem zijn) heeft gezegd: “De Profeet (vrede zij met hem) ging ons op een dag voor in het gebed. Daarna draaide hij zich naar ons om en spoorde ons krachtig aan. Hij zei: “Houdt jullie vast aan mijn handelswijze en de handelswijze van de rechtgeleide, rechtschapen kaliefen na mij. Hecht jullie hieraan en hou je hieraan vast.”
(Aboe Daawoed)


3. De consensus van de geleerden (Idjmaac) bevestigt het belang van de Soennah.

Ash-Shaafici heeft gezegd: “Ik ken geen Sahaabi of Taabicie die een overlevering heeft overgeleverd van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zonder deze te accepteren, hieraan vast te houden en te bevestigen dat dit van de Soennah was. Degenen die na de Taabicien kwamen en degenen die wij hebben ontmoet deden hetzelfde. Allen accepteerden zij de overleveringen en namen zij deze aan als Soennah. Zij prezen degenen die het volgden en zij bekritiseerden degenen die hiertegen in gingen. Wie afwijkt van dit Pad wordt beschouwd als afgeweken.

Het oordeel over degene die het belang van de Soennah ontkent is dat hij ongelovig is. Dit omdat hij een onmiskenbaar onderdeel van de religie ontkent en verwerpt.

Wat betreft de tweede vraag of een moslim geacht wordt een specifieke wetschool te volgen, daarop is het antwoord dat hij dit niet hoeft te doen. Voor de gemiddelde moslim is zijn wetschool die van zijn Moefti of geleerde die hij raadpleegt voor religieuze uitspraken. Hij dient de vrome geleerden te vragen die hij vertrouwt. Als een persoon genoeg kennis heeft en onderscheid kan maken tussen sterkere en zwakkere bewijzen en meningen, dan moet hij de mening van de geleerden volgen die het sterkst rusten op de Koran en de Soennah.

Het is acceptabel dat een moslim één van de vier welbekende wetscholen volgt. Dit op voorwaarde dat hij begrijpt dat de waarheid in een zaak bij een andere wetschool kan liggen. In dit geval moet hij zijn eigen wetschool negeren en de waarheid volgen. Het doel van de moslim is de waarheid te volgen die in overeenstemming is met de Koran en de Soennah. De wetscholen van Fiqh zijn slechts middelen om regelgeving te onttrekken gebaseerd op de Koran en de Soennah. Ze staan niet op hetzelfde niveau als de Koran en de Soennah.

We vragen Allah ons de waarheid te tonen, ons te helpen deze te volgen, en ons de valsheid te tonen en ons te helpen deze te vermijden.

Moge Allah onze Profeet Mohammed zegenen.

Gebaseerd op een fatwa van islamqa.com
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ummatun-wahida.1forum.biz
 
Waarom moeten wij de Soennah van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) volgen en niet slechts de Koran?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Soennah bestaat uit verschillende soorten
» De status van de Soennah binnen de Islaam
» Surah Mohammed
» Taalkundige uitleg van Soennah
» Betekenis van Soennah in Islaam

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Het volgen van de Sunah :: Belang van de Sunnah-
Ga naar: