UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.

IndexZoekenRegistrerenInloggen

Deel | 

Niet leunen terwijl je eet

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin

Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

BerichtOnderwerp: Niet leunen terwijl je eet   za jan 26, 2013 10:50 am

Het werd authentiek overgeleverd dat hij gezegd heeft: "Ik eet niet terwijl ik ergens tegenaan leun" (Al Bukharie 5398). Hij zei ook: "Ik ga zitten en eet zoals de slaaf."(As-Sahiha 544). Er wordt ook overgeleverd dat hij verbood om te eten terwijl je op je buik ligt. (As-Sahiha 2394)

De term "ergens tegenaan leunen" wordt uitgelegd door het feit in kleermakerszit te zitten, ergens op te steunen en op de zij te steunen. Dit zijn de 3 vormen van ergens tegenaan leunen, maar één vorm is schadelijk en dat is die waarbij je op je zij stent, want dat verhindert de natuurlijke doorgang van de voedingsmiddelen en het verhindert ze om snel de maag te bereiken. De maag wordt ook samengedrukt en kan zich niet openen zoals het hoort, om de voedingsmiddelen te ontvangen. Meer nog, de maag is gebogen en niet recht, zodat het voedsel er niet gemakkelijk in terechtkomt.

De 2 andere houdingen zijn die van de tirannen en ze zijn in strijd met de onderworpenheid. Daarom zei hij : "ik eet zoals de slaaf". Hij at ook gehurkt (Muslim 2044) en er wordt overgeleverd dat hij ging zitten om te eten, steunend op zijn voeten, en dat hij de zool van zijn linkervoet op de wreef van zijn rechtervoet legde, uit bescheidenheid en een goed gedrag tegenover zijn Heer en uit respect voor het voedsel en zijn tafelgenoot. Deze houding is de beste en de meest gunstige want alle organen zijn dan in hun natuurlijke houding waarin Allaah ze geschapen heeft, bovenop het goede gedrag dat ze vertegenwoordigen. de beste manier voor de mens om zich te voeden is wanneer de ledematen in een natuurlijke houding zijn en dat is enkel het geval als je ene natuurlijke houding aanneemt.

De slechtste houding om te eten is te steunen op je zij, omwille van wat we hebben vermeld: de slokdarm en de organen die noodzakelijk zijn voor het slikken, krimpen op deze manier ineen en de maag blijft niet in zijn natuurlijke positie, want aan de kant van de buik wordt hij samengedrukt door de grond en aan de kant van de rug wordt hij samengedrukt door het diafragma dat de spijsverteringsorgaan scheidt van de ademhalingsorganen.

Als het "ergens tegenaan leunen" wijst op het feit te steunen op kussens en hoofdkussens die onder de zittende persoon geplaatst worden, dan zou de betekenis van de hadith zijn: "als ik eet, dan leun ik niet op hoofdkussens zoals de tirannen doen en zij die in overvloed willen eten, maar ik eet enkel wat voldoende is voor mij, zoals de slaaf

Het authentieke van de Geneeskunde van de Profeet – Ibn Al Qayyim
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://ummatun-wahida.1forum.biz

Niet leunen terwijl je eet
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Filmpje van castratie muis, niet voor gevoelige mensen
» Druppel (lukt niet goed)

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Het volgen van de Sunah :: Eetgewoontes volgens de Sunah-