UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Hadith 03: De zuilen van de Islam

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin
Ummatun_wahida


Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

Hadith 03: De zuilen van de Islam Empty
BerichtOnderwerp: Hadith 03: De zuilen van de Islam   Hadith 03: De zuilen van de Islam Emptyma feb 04, 2013 10:30 am

Hadith 03: De zuilen van de Islam Kaligrafibesmele005

Aboe Abdur-Rahman Abdullah ibnoe Omar ibnoel-Khattaab overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah - vrede zij met hem - zeggen:

“De Islam is gebouwd op vijf (zuilen): het getuigen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah en dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, het verrichten van het gebed, het betalen van de zakaah (armenbelasting), het verrichten van de haddj (bedevaart) naar het (Heilige) Huis (in Mekka) en het vasten in (de maand) Ramadan.”
(Overgeleverd door al-Boekhaari en Moeslim)


Uitleg
In deze overlevering maakt de Profeet - vrede zij met hem - duidelijk dat de Islam te vergelijken is met een bouwwerk dat een persoon van schaduw voorziet en zowel interne als externe bescherming biedt. De Profeet - vrede zij met hem - vertelt dat de Islam op vijf zuilen is gebouwd, namelijk:

Het getuigen dat niets of niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Allah en dat Mohammed - vrede zij met hem - de Boodschapper is van Allah.
Het verrichten van het gebed.
Het betalen van de zakaah (armenbelasting).
Het vasten in de maand Ramadan.
Het verrichten van de Haddj (bedevaart) naar het Heilige Huis in Mekka.
In de vorige overlevering van Omar ibnoel-Khattaab worden deze zaken nader uitgelegd.

Wij zouden ons af kunnen vragen: “Wat is de toegevoegde waarde van deze overlevering als de inhoud ervan al in de vorige overlevering staat?” Het antwoord daarop is tweezijdig. Enerzijds komt het door het belang van het onderwerp.

Imam an-Nawawi wilde dit nogmaals benadrukken. Anderzijds komt het omdat hier verklaard wordt dat de Islam op vijf (zuilen) gebouwd is, in de overlevering van Omar wordt het niet zo geformuleerd al kun je daar hetzelfde uit opmaken.





Bron: Uit het Boek, Veertig Hadith Nawawi
Samengesteld door: Al-Imam Aboe Zakariya Yahya bin Sharaf An-Nawawi Ad-Dimashqi
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ummatun-wahida.1forum.biz
 
Hadith 03: De zuilen van de Islam
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hadith 13: Broederschap in de Islam
»  De Islaam is gebouwd op vijf zuilen
» De verspreiding van de Islam onder de Koningen:
» De 10 vernietigers van de Shahada- Nawaqidul-Islam
» De Islam werd in het geheim verspreid:

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Ahadith :: 40 Hadith an-nawawi-
Ga naar: