UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Wat is Ramadan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin
Ummatun_wahida


Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

Wat is Ramadan Empty
BerichtOnderwerp: Wat is Ramadan   Wat is Ramadan Emptywo dec 26, 2012 11:32 am

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]

Bij de vraag ‘Wat is Ramadan’ wordt er al snel gedacht aan het vasten. Echter is de Ramadan in de eerste plaats een maand op de islamitische kalender. Het is de negende maand op de maankalender en deze maand heet Ramadan. Het woord ‘Ramadan’ komt van het zelfstandig naamwoord ‘Ramad’. Dit woord verwijst naar: ‘de hitte van de stenen, veroorzaakt door de intense hitte van de zon’. De reden waarom de negende maand de naam ‘Ramadan’ kreeg, was omdat de Arabieren, toen ze de namen van de maanden vanuit de oude taal veranderden, de maanden vernoemden naar de seizoenen waarin deze (maanden) vielen. Deze maand, die vroeger ‘Natiq’ heette, viel toen tijdens de zomer, de periode van extreme hitte. (E.W. Lane, Lane Lexicon, deel 1, pagina 1156-7).


Bij de maand Ramadan wordt er vaak gedacht aan het vasten en dit is om deze maand een belangrijke islamitische verplichting met zich mee brengt: het vasten, siyam in het Arabisch. Het vasten tijdens de Ramadan behoort tot de vijf zuilen van islam en dient nagekomen te worden door iedereen die hiertoe in staat is. Het woord vasten wordt in het Arabisch vertaald als ‘siyam’. De letterlijke betekenis van het woord ‘siyam’ is het zich onthouden van iets. De islamitische betekenis sluit hier op aan: het vasten is het zich onthouden van voedsel, drinken en geslachtsgemeenschap tussen zonsopgang (fadjr-gebed) en zonsondergang (maghreb-gebed) met de intentie van het vasten om hier het welbehagen van Allah mee te zoeken.

Overigens beperkt de moslim zich tijdens de maand Ramadan niet alleen tot het vasten. De maand Ramadan is een heilige maand die vele voordelen met zich meebrengt, De moslim zou bijvoorbeeld zijn aanbidding van Allah moeten vermeerderen, evenals zijn goede daden, het nachtgebed moeten verrichten en zich moeten afhouden van nutteloze kletspraat en leugens en andere zonden.

Al moeten we natuurlijk vermelden dat de moslim dit altijd zou moeten proberen te doen, ook buiten de Ramadan.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ummatun-wahida.1forum.biz
 
Wat is Ramadan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waarom vasten we tijdens Ramadan?
» Ramadan volgens Quran en Sunnah

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Siam :: Siam :: fard: Vasten van Ramadan-
Ga naar: