UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Wat is een hadith?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin
Ummatun_wahida


Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

Wat is een hadith? Empty
BerichtOnderwerp: Wat is een hadith?   Wat is een hadith? Emptydi jan 15, 2013 7:42 am

Wat is een hadith? Kaligrafibesmele005


De kennis van de "Hadith" heeft de daden, woorden en levenshouding van de Profeet salla Allah alayhi wasalam van de Islam tot onderwerp. Onder Hadith verstaan we dus het verslag over datgene wat de Profeet deed, zei en wat hij zijn Metgezellen zag doen en stilzwijgend toestond.

De Hadith is na de heilige Koran de belangrijkste bron van kennis voor een moslim(a). In de Koran staan de woorden van Allah, Subhana wa ta'ala, die aan de Profeet geopenbaard werden.

"En hij (de Boodschapper) spreekt niet naar eigen begeerte." (Surah 53 : Ayah 3).
Terwijl de Hadith de eigen woorden van de Profeet bevatten, die hij onder de inspirerende leiding van Allah zelf heeft uitgesproken.
De Hadith verduidelijk wat er in de Koran geopenbaard is.

Zo staat er herhaaldelijk in dat er gebeden moet worden en dat de Zakaat (armenbelasting) een verplichting is, maar pas in de Hadith kan er gevonden worden hoe, wanneer en door wie dit dient te geschieden. In de Hadith kunnen dan ook aanwijzingen gevonden worden over onderwerpen die het gehele praktische leven van een moslim(a) betreffen, zoals: gebed, reiniging, vasten, wetenschap, kennis, huwelijk, geboorte, dood, handel, eten en drinken, halal en haram etc.

De Koran geeft duidelijk aan welke waarde aan de woorden van de Profeet toegekend dient te worden:
"Zeg: Als u Allah liefheeft, volgt mij dan en Allah zal u liefhebben en uw zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol." (Surah 3 : Ayah 31)
"En wat de Boodschapper u ook geeft, neemt het (aan), en wat hij verbiedt, weerhoudt u daarvan en vreest Allah. Zeker, Allah is streng in het straffen. " (Surah 59 : Ayah 7)



In de Afscheidsbedevaart heeft de Profeet salla Allah alayhi wasalam gezegd:
"O mensen! Geen enkele Profeet of Boodschapper zal meer na mij komen en geen enkel nieuw geloof zal meer worden geboren. Ik laat twee dingen voor jullie achter: de Koran en mijn Sunnah (Zijn ( salla Allah alayhi wasalam.) eigen voorbeeld: Hadith). Als je deze beiden volgt, zul je nooit op het verkeerde pad terechtkomen" Sahih Boecharie

Diverse malen heeft de Profeet het belang van de Hadith benadrukt. Zo stelde hij eens, aldus zijn geliefde vrouw Aisja (r.a), in een Khutbah (verhandeling) deze retorische vraag: "Wat zal de toestand zijn van die mensen, die zich afzijdig houden van iets wat ik zelf doe?" [Overgeleverd door Bukhari]

Het levende voorbeeld van de Profeet heeft alles vervangen wat Allah voordien aan de mensheid had geopenbaard.
wa Allahu a3lem
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ummatun-wahida.1forum.biz
 
Wat is een hadith?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hadith 08: De onschendbaarheid van de moslim
» Uitleg over hadith
» Wat is een hadith Qudsi?
» Hadith 04: De Voorbeschikking
» Hadith 07: Godsdienst is oprechtheid

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Ahadith :: Informatie over ahadith-
Ga naar: