UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
وَ اِنَّ ہٰذِہٖۤ اُمَّتُکُمۡ اُمَّۃً وَّاحِدَۃً وَّ اَنَا رَبُّکُمۡ فَاتَّقُوۡنِ ۵۲﴾
Wa-inna hathihi ommatukum ommatan wahidatan waana rabbukum faittaqooni

En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

UMMATUN WAHIDA

Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen

 

 Ramadan volgens Quran en Sunnah

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Ummatun_wahida
Admin
Ummatun_wahida


Aantal berichten : 419
Registratiedatum : 09-12-12

Ramadan  volgens Quran en Sunnah Empty
BerichtOnderwerp: Ramadan volgens Quran en Sunnah   Ramadan  volgens Quran en Sunnah Emptywo dec 26, 2012 11:46 am

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]



Ramadan verplicht?


Er zijn twee soorten vasten: het verplichte vasten en het vrijwillige vasten en tot het verplichte vasten behoort het vasten tijdens de maand Ramadan. Het vasten tijdens de maand Ramadan is een verplichting die rust op iedereen die in staat is om te vasten.

Bewijs in de Qoran: Ramadan verplicht

De Qoran bevestigt deze verplichting van het vasten tijdens de Ramadan. Allah zegt:

O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen voor jullie, hopelijk zullen jullie Allah vrezen. Surat Al-Baqarah 2:183, interpretatie van de betekenis


Allah zegt in een ander vers:

De maand Ramadan is het waarin de Koran is neergezonden, als Leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de leiding en de Foerqan. Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten, maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om het vasten van de maand Ramadan in te halen):
Surat Al-Baqarah 2:185, interpretatie van de betekenis

Bewijs in de Sunnah: Ramadan verplicht

Ook in de Sunnah van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) wordt het vasten verplicht gesteld. Zo kunnen we het bewijs terugvinden in de hadith waarin de Engel Djibriel (vrede zij met hem) de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en zijn metgezellen (moge Allah hen genadig zijn) bezoekt om hen te leren over hun geloof (de islam). Djibriel vraagt aan de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) wat islam inhoudt. Hierop antwoordt de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem):

“De Islam houdt in dat je getuigt dat er geen god is (die het recht heeft aanbeden te worden) dan Allah en dat je getuigt dat Mohammed de Boodschapper is van Allah, dat je het gebed onderhoudt, dat je de Zakaat uitgeeft en dat je (tijdens de maand) Ramadan vast en de bedevaart (Hadj) naar het Huis (van Allah, de Kabah in Mekka) verricht, indien je daartoe in staat bent.” Overgeleverd door Umar, in Muslim

De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) noemt hier verplichte zaken op, waaronder het vasten tijdens de maand Ramadan.

Bewijs in de consensus van geleerden: Ramadan verplicht

Een derde bewijs voor de verplichting van het vasten ligt in de consensus die er bestaat tussen de islamitische geleerden over het vasten. Zij bevestigen dat het vasten tijdens de Ramadan een verplichting is die nagekomen dient te worden. Er is geen islamitische geleerde die deze verplichting ontkent.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://ummatun-wahida.1forum.biz
 
Ramadan volgens Quran en Sunnah
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Siam volgens Quran en Sunnah
» Hoe moet je zitten volgens de Sunnah tijdens het eten?
» Zegening van Al Quran volgens de sahaba en de salaf r.a
» Wat is Ramadan
» Waarom vasten we tijdens Ramadan?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
UMMATUN WAHIDA :: Siam :: Siam :: fard: Vasten van Ramadan-
Ga naar: