En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
{Qs al Muminun ayah 52}
UMMATUN WAHIDA
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
UMMATUN WAHIDA
Wa-inna hathihi ommatukum UMMATUN WAHIDATAN waana rabbukum faittaqooni En voorwaar, deze godsdienst (de Islam) is jullie godsdienst, de enigste. En Ik ben jullie Heer, vreest Mij daarom.
Aantal berichten : 419 Registratiedatum : 09-12-12
Onderwerp: De eerste Bay’at [verdrag van] Al-’Aqabah: do dec 27, 2012 1:07 pm
In het elfde jaar van het begin van de Islamitische jaartelling kwam een kleine groep mensen van twee stammen; Al-Aus en Al-Khazradj uit Yatrib [Medina] naar Mekka voor handel en de bedevaart. De profeet [صلى الله عليه وسلم] nam deze kans waar en sprak met hen over de nieuwe religie, hij overtuigde hen alleen Eén God te aanbidden. Hierna vertelden zij hun stammen over de profeet Mohammad [صلى الله عليه وسلم] en zijn nobele afkondiging. Een jaar later kwamen zij terug naar Mekka, ontmoeten de profeet en zij stonden achter hem.
Overgeleverd door ‘Ubaada ibn As-Samit [رضي الله عنه] die nam in Gazouat [De Slag van] Badr, hij was Naqib [een persoon die aan het hoofd staat van een groep van zes personen] in de nacht van het verdrag van Al-’Aqabah: Allah’s boodschapper [صلى الله عليه وسلم] zei, terwijl een een groep metgezellen bij hem was:
“Zweer trouw aan mij door:
Niet te verenigen in aanbidding met Allah [سبحانه وتعالى]. Niet te stelen. Geen illegale seksuele gemeenschap te bedrijven. Niet je kinderen te doden. Geen onschuldige mensen te beschuldigen [of een dergelijk beschuldiging te verspreiden onder de mensen]. Niet ongehoorzaam te zijn [als iets bevolen is] en goede daden te doen.” De profeet [صلى الله عليه وسلم] voegde hier aan toe: “Wie onder jullie dit verdrag nakomt zal beloond worden door Allah [سبحانه وتعالى], en wie zich overgeeft [aan een van deze] [behalve het toeschrijven van gelijken aan Allah سبحانه وتعالى] en gestraft wordt in deze wereld, deze straf zal een boetedoening zijn voor de zonde, is het aan Hem te vergeven of te straffen [in het Hiernamaals].”
‘Ubaada ibn As-Samit voegde hier aan toe: “Dus we zworen trouw aan dezen [aan de punten van boodschapper [صلى الله عليه وسلم].” [Sahih Al-Boekhari]
Nadat het verdrag gesloten was stuurde de profeet [صلى الله عليه وسلم] de eerste ambassadeur naar Yatrib. Hij koos hiervoor een van de jonge moslims, Mus’ab ibn Umayr [رضي الله عنه]. Hij leerde de moslims de Islam en vertelde de ongelovigen Eén God te aanbidden.